VillaparkCadzandBad.nl Communicatieplatform Noordzee Résidence Cadzand-Bad
Investeren in vakantiehuis blijft populair

Investeren in vakantiehuis blijft populair

Geplaatst op 23/02/2018 door Second Home Beurs

UTRECHT - Nederlanders zijn gek op vakantiehuisjes. Ons land telt er inmiddels bijna 130.000 – caravans, strand- en tuinhuisjes niet meegerekend. Op vijf procent na staan ze op een van de vijftienhonderd vakantieparken, volgens de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Nederland is dan ook een van de meest recreatieparkdichte landen ter wereld.

Steeds meer Nederlanders dromen niet alleen van een eigen vakantiehuisje, ze kopen er ook een. En het liefst een luxe exemplaar, op een A-locatie. ,,Sinds 2016 bevindt de markt zich in een complete stroomversnelling’’, zegt Tom van den Brink van Second Home, organisator van beurzen over recreatiewoningen.

Dat vakantiehuizen meer dan ooit in trek zijn, komt omdat een eigen tweede woning momenteel meer geld oplevert dan een spaarrekening. Banken geven nauwelijks rente meer en tegelijk is het afsluiten van een hypotheek juist goedkoop, ook vanwege de lage rente. Tel een en ander bij elkaar op, vergeet daarbij niet alle berichten in de media over de aantrekkende economie, en het is duidelijk waarom de vakantiehuizenmarkt als een tierelier draait.

,,Nederlanders zijn ook gevoelig voor wat anderen doen’’, vult Tom van den Brink nog aan. ,,Heeft de buurman een nieuwe auto, dan kun jij niet achterblijven. Met vakantiehuisjes gaat het ook zo.’’ Ofwel: een eigen huisje is nu in de mode. En dan het liefst een waarmee je indruk maakt. ,,Vooral de vraag naar luxe vakantiewoningen is enorm gestegen’’, beaamt Michel van Opbergen, eigenaar van Ruiterplaat Makelaardij in Kamperland. ,,Mensen willen het in hun vakantiehuis minstens even goed hebben als thuis, liefst nog wat beter.’’ Dat zit ‘m dan niet in een sauna of drie badkamers, maar vooral in een moderne minimalistische architectuur, veel glas (dus uitzicht) en veel comfort en gemak. ,,Bijvoorbeeld een woning direct aan de haven, of dicht bij het strand.’’

Op dit moment wordt het project De Groote Duynen ontwikkeld bij Kamperland, vertelt Opbergen ter illustratie. In totaal bestaat dat uit 107 woningen, waarvan de laatste fase nu in aanbouw is. ,,Dit zijn kubusachtige bungalows met heel veel glas, ontworpen door het architectenbureau Bedaux de Brouwer. We zijn anderhalf jaar bezig met de verkoop en we zijn nu al zeventig woningen kwijt. Dat is ver boven verwachting, helemaal als je bedenkt dat deze woningen gemiddeld 350.000 euro kosten.’’

Opbergen begrijpt goed dat mensen een vakantiewoning zien als een spaarmiddel. ,,Niet iedereen is geschikt voor de beurs. En aan recreatievastgoed zijn minder risico’s verbonden dan aan beleggen.’’

De waarde van een vakantiewoning is relatief stabiel, vult Van den Brink van Second Home aan. Helemaal als een woning op een topplek staat en in een populaire regio. Van oudsher zijn dat de Noordzeekust in Zeeland en Noord-Holland en de Veluwe. Vooral in deze gebieden is, ondanks het grote aanbod van vakantiewoningen, het vinden van huurders niet moeilijk, weet Van den Brink. Want dat doen de huidige kopers meer dan een jaar of vijf, zes geleden. ,,Toen was een huisje vooral voor eigen gebruik, nu ziet men het vooral als investering om rendement te halen.’’

Wie overweegt om daarom een huisje te kopen, doet er wel goed aan realistische verwachtingen te hebben, waarschuwt hij ook. ,,In advertenties lees je soms dat je met een tweede huis een rendement van 10 procent kun behalen. De vraag is dan: bruto of netto? Informeer daar goed naar. Als het puur de opbrengst van de huur is, dan is dat dus bruto. Maar je maakt als verhuurder ook kosten, en vergeet de verzekeringen niet. Een gezond, netto rendement is 4 procent. Op onze beurzen geven we hierover seminars.’’ Die beurzen van Second Home, jaarlijks in Utrecht en Maastricht, trekken overigens ook meer bezoekers. ,,In 2015 kwamen er 5500 mensen, in 2016 waren het er 8000. Daarbij is de sfeer van kijken niet kopen een stuk minder geworden. We horen van exposanten dat klanten concreet zijn in hun wensen, vaak maken ze direct een afspraak als ze geïnteresseerd zijn in een woning. We hebben een onderzoek gedaan onder de beursbezoekers en 60 procent geeft aan binnen een jaar een tweede huis te willen kopen.’’

De beursorganisator heeft het idee dat de kopersmarkt diverser wordt. ,,De grootste groep bestaat nog steeds uit 65-plussers, mensen van wie de kinderen het huis uit zijn. Deze groep kiest er vaak bewust voor om kleiner te gaan wonen, ze verhuizen bijvoorbeeld naar een appartement, en ‘nemen’ er dan een vakantiewoning bij waar ze alle ruimte hebben om erop uit te trekken. Wat we ook wel zien is dat mensen overwinteren in Spanje en de rest van het jaar in Nederland in een vakantiehuisje wonen. Zolang het niet hun permanente adres is, mag dat.’’ Een toenemend aantal kopers zijn veertigers, vertelt Van den Brink. ,,Dit zijn hoogopgeleiden met een gezin die de Randstad willen kunnen ontvluchten, maar ook bij wijze van spreken de loodgieter die zijn pensioen later wil kunnen aanvullen.’’

De vraag is natuurlijk: zijn de huisjes zo langzamerhand niet op? Voorlopig niet, zegt Van den Brink. ,,Er wordt namelijk heel veel gebouwd.’’ Cijfers van de NVM laten dat ook zien. Sinds 2013 zijn er in totaal 4500 nieuwe vakantiewoningen opgeleverd. Daarvan staan er maar liefst 1200 in Zeeland. Natuurorganisaties zijn daar niet blij mee. Er gaan volgens hen kostbare stukken land, inclusief flora en fauna, verloren. Volgens makelaar Van Opbergen van Ruiterplaat is het eind van de nieuwbouw in Zeeland dan ook in zicht. ,,Maar we zien de balans tussen verkoop en aankoop nog niet verdwijnen. De markt reguleert zich wel weer, de rente zal ook niet altijd zo laag blijven.’’

Behalve nieuwbouw wordt ook de ruimte op bestaande parken intensiever benut en verder is er heel veel renovatie gaande, aldus Van den Brink. Want was het jarenlang heel gewoon om in een vochtig huisje met een jaren-tachtig uitstraling vakantie te vieren, die tijd is inmiddels voorbij. ,,Een groot bedrijf als Centerparcs is nu hard bezig de parken te moderniseren. Daarnaast breiden de grote parken uit, door bijvoorbeeld verouderde campingterreinen op te kopen. Op Ameland heeft Roompot dat gedaan met de aanleg van het nieuwe park Boomhiemke. In twee jaar tijd worden/zijn daar 140 lodges gebouwd, grotere vakantiehuizen.’’ Een unicum, want op de Wadden-eilanden gelden strenge restricties voor nieuwbouw. Om die reden moeten kopers meestal flink in de buidel tasten. De prijs van een vakantiewoning is vergeleken met tien jaar geleden 30 procent gestegen, aldus de NVM. Inmiddels nadert de gemiddelde verkoopprijs hier 300.000 euro.

Wie geen tonnen te besteden heeft, is niet per se uitgesloten van de vakantiehuizenmarkt. De tiny houses en boomhutwoningen zijn in opkomst. Klein maar fijn én hip.